Om kunstverket
Bildene er trykk hentet fra The Maritime Calender og viser:
B. D. Metcalf: Fullrigger bygget av Metcalf & Norris i USA i 1856. Rederi var T. Thommesen & Søn i Arendal. Den ble nedrigget til bark i 1894. Endte som lekter i Savannah i USA under navnet Senator Penrose.
Zenrak: Bygget ved Løbergskåret verft i Arendal i 1878. Rederi var T. Thommesen & Smith i Arendal. Ble siden solgt videre. Deltok i 1. verdenskrig og videre skjebne er ukjent.
Tordenskjold: Sannsynligvis bygget ved O. Gundersens verft i Tvedestrand i 18767-77. Kom ut for storm i romjulen 1900 og sank. Mannskapet ble berget.
Dagmar: Bark bygget i 1868 av O. & L. Dønnesmoen i Grimstad. Rederi var T. Thommesen & Søn i Arendal. Solgt til Jylland for opphugging i 1887.
Norma: Bark bygget i Grimstad i 1877. Rederi var Chr. Th. Boe i Arendal. Norma sank i 1888 etter å ha kollidert med et dampskip.
Alexandra: Bygget i 1868 ved verftet W. Duthie i Aberdeen. Rederi var først M. Kallevig i Arendal og senere J. W. Prebesen i Risør. I 1893 gikk skipet på grunn og sprang lekk. Det ble kondemnert i Manila på Filippinene.
Oceana: Barken Oceana ble bygget ved Kittel Mortensens verft i Arendal i 1845. Rederi var Chr. Stephansen og senere flere andre Arendalsrederier. Den grunnstøtte på vei til Danmark i 1898 og ble solgt til opphugging.
Flere detaljer om de ulike skipene finnes på sjohistorie.no